Home » » LECITHIN

LECITHIN

Written By www.ummisihatcantik.com on Ahad, 22 Januari 2012 | 9:00 PG


Bestnya Lecithin! Suplemen 'Pemecah' Lemak!


Seronok pula saya berkongsi kebaikan suplemen Lecithin ini. Lecithin ni bukan setakat suplemen untuk me'reduce' inches di tubuh, malah sesuai bagi mereka yang bergelar student (digabungkan dengan vitamin B Complex).



Now, jom kita baca fakta-fakta mengenai khasiat Lecithin ini.

  • Lecithin bertindak sebagai pelarut utk kolesterol, triglycerides dan lemak-lemak yang lain.Sebab tu ia membantu mencegah penyakit-penyakit seperti high blood pressure, stroke,heart disease, arteri yg mengeras. Malah sesetengah pakar mengesyorkan pengambilan up to 6000 - 7000mg sehari jika berhadapan dgn masalah kesihatan yang sebegini.
  • Kenapa org yang nak kurus suke Lecithin? Sebab ia bertindak mengemulsikan lemak (ayat simplenye .. ianya memecahkan lemak). Tahukah anda? Lecithin mampu membakar lemak lebih cepat jika disertakan dengan senaman yang bersesuaian. Pengambilan Lecithin 4000mg sehari pasti membuahkan hasil yang diidamkan.
  • Lecithin memainkan peranan utama dalam penyerapan zat-zat penting dari saluran darah ke dalam sel2 badan tanpa Lecithin yang mencukupi, membran sel akan mengeras dan seterusnya menyukarkan proses penyerapan. Banyak faktor seperti bahan-banyak kimia dari persekitaran yg tercemar,bahan2 metal, dadah, food additives, pesticides, etc .. semuanya menyebabkan membran sel mengeras yang mana pastinya menyukarkan proses penyerapan zat2. Jadi dengan menambahkan pengambilan Lecithin sebagai pemakanan tambahan harian, pasti ianya keputusan yg bijak.
  • Lecithin membantu mengurangkan atau mencegah penyakit berkaitan hati.
  • Lecithin merupakan sebahagian dari unsur yang mengelilingi fiber saraf. Tanpanya,fungsi saraf ni kurang efisien. Sebab tu mereka2 yang menderita akibat multiple sclerosis, fibromyalgia, tekanan, PMS, dapat merasakan kesan yang positif apabila mengambil Lecithin.
  • Lecithin membantu sistem imunisasi dengan membalut sel darah merah kita dan seterusnya memberi perlindungan dari serangan virus,germs,bakteria. Di samping itu, struktur Lecithin itu sendiri melindungi sel dari teroksida.
  • Lecithin juga dikenali sebagai makanan otak dan saraf. Ia membantu sel otak berkembang, penting dalam transmisi saraf impuls dalam otak dan memainkan peranan dalam neuro transmitter(berkaitan short term memory). Lecithin dipercayai mampu mengurangkan atau mencegah senility (nyanyuk) atau Alzheimer’s disease. Malah sesetengah pakar menyarankan pengambilan 7000mg sehari utk memulihkan sistem ingatan.
  • Lecithin juga dikatakan sumber hormon neurotransmitter di mana ia menggalakkan proses tidur.Kekurangan hormon ini dikatakan punca insomnia..
  • Lecithin adalah asid lemak perlu yang penting dalam penjagaan paru2 kerana kebolehannya mencairkan mukus dan mencegah iritasi. Dan sebab itulah ianya berguna bagi2 mereka2 yg ada alergi, hay fever, asma, bronkitis dan emphysema.
  • Lecithin bertindak sebagai pelincir bagi joint (sendi2) dan membantu dalam penjagaan tisu buah pinggang as well as the sistem penghadaman.
  • Lecithin adalah zat utk kecantikan .. ianya perlu dalam menghasilkan rambut yg sihat .. cantik berkilat, kulit yang lembut gebu dan juga dalam mencegah eczema.
  • Lecithin diperlukan dalam penghasilan pelbagai hormon seperti epinephrine. Sebab tu ianya amat berguna dalam mengurangkan atau mencegah PMS dan gejala2 menopause.
  • Lecithin bersama unsur2 lain digunakan utk membuat BILE .. BILE ni fungsinya plak mencairkan lemak dan .. Pengemulsian ini memudahkan penyerapan zat2 seperti vitamin A,D,E dan K ke dlm badan

Kenapa perlu takut untuk makan ????

Jangan takut dengan makanan! Kita semua perlu makan untuk memberi tubuh kita bahan bakar untuk dijadikan sumber tenaga, kita semua perlu makan untuk membekalkan lelemak yang akan membuatkan kita kelihatan cantik, kita semua perlu makan supaya zat2 penting dapat disalurkan kepada tubuh kita, kita semua perlu makan kerana itu adalah fitrah manusia .. so, kenapa taknak makan semata-mata takut gemuk?

Yang penting, kawal apa yang kita makan. Makan seadanya mengikut keperluan, bukan menurut nafsu. Now, saya nak share cara makan yang betul supaya yang slim dapat maintain slim, yang gebu boleh mengurangkan lelemak yang tidak dikehendaki. InshaALLAH

Makan dengan kerap.
Anda boleh pastikan anda langsing jika makan dengan kerap. Tetapi perlu diingat, jaga kuantiti makanan setiap kali anda makan. Makan dengan sedikit atau sederhana, tetapi biarlah kerap supaya tubuh anda tidak kehabisan tenaga dan tidak berasa terlalu lapar. Rasa terlalu lapar membuat anda makan dengan lebih banyak.
Rendah kalori, rendah lemak.
Amalkan memakan makanan yang rendah kalori dan rendah lemak. Makanan yang mengandungi banyak air boleh membantu menolong mengurangkan rasa lapar. Makanan seperti buah-buahan dan sayur-sayuran boleh dimakan dalam kuantiti yang banyak. Kurangkan pengambilan makanan berkalori tinggi dengan memakan salad sebelum mengambil menu utama.
Utamakan protein dalam setiap hidangan makanan.
Para pengkaji dari Purdue University mendapati bahawa mereka yang memakan makanan berprotein tinggi lebih merasa puas dengan dengan makanan yang di makan dan kurang berasa lapar. Tambahan pula, mereka yang memakan 30 peratus kalori daripada makanan bersumber protein berpeluang mengekalkan kelangsingan badan. Tingkatkan pengambilan protein seperti putih telur, tuna, ayam tanpa kulit, kekacang dan sebagainya.
Waktu terbaik untuk minum air.
Minum juga punya waktu-waktu tertentu yang didapati baik untuk kesihatan badan. Jangan fikir minum boleh sebarang minum ya. Untuk mendapat kebaikan penuh daripada minuman, pastikan anda minum di waktu-waktu berikut :-
· Pagi selepas bangun dari tidur.
Setiap orang akan kehilangan cairan di dalam tubuh sepanjang malam ketika kita tidur. Kehilangan air di dalam badan membuatkan badan berasa lemah longlai dan minda kita tidak cergas. Oleh itu, minumlah sekurang-kurangnya air putih di waktu pagi, betul-betul selepas kita bangun dari tidur. Tidak perlu memberus gigi terlebih dahulu. Dengan begitu, ia dapat menggelakkan anda daripada mencari minuman berkafein untuk memulakan hari.
· 30 minit sebelum waktu makan.
Jika anda sudah mula terasa lapar bila hampir waktu makan, ia adalah waktu terbaik untuk anda minum air. Seperti yang sering disarankan, air putih lebih baik untuk kesihatan dan ia boleh membantu mengurangkan rasa lapar. Malah, minum 350ml air sebelum tiba waktu makan atau sebelum anda mula terfikir untuk mengunyah kudap-kudapan, ataupun coklat boleh mengelakkan anda dari berbuat demikian. Jadi, selamatlah anda daripada menambahkan kalori yang berlebihan dalam tubuh anda.
· Sepanjang hari.
Satu lagi waktu terbaik untuk minum adalah sepanjang hari. Menurut kajian di Jerman, minum 1.5 liter air sejuk atau air putih (sekurang-kurangnya 240 ml air sejuk atau air putih) sekurang-kurangnya 240 ml air setiap kali minum) boleh membantu anda membakar kalori berlebihan di dalam badan. Pakar juga memberitahu bahawa ia boleh membantu meningkatkan kadar metabolisme di dalam badan.
So, itu dia EMPAT tips makan untuk kuruskan badan. Mudah aje sebenarnya kan? Tak perlu pun nak ikat perut.

Kepada kawan-kawan yang ada mengambil suplemen untuk mengurangkan berat badan seperti lecithin, fiber, cinch shake, bolehlah apply tips yang saya share ni dalam program diet korang.

kredit *  hadha

apa BF mom perlukan untuk membantu memecahkan lemak??? hehehe

ibu2 yang baru lepas bersalin...pasti ada yang risau tgk berat badan tak turun2..atau pun badan mcm di pam2..lagi lagi kalau breastfeed..rasa lapar je memanjang.. normal lah tu beb....saya dulu pun 6 bulan pertama..rasa mcm  berisi je badan ni..muke pun bulat...tapi slowly...breastfeed membantu menurunkan berat badan secara natural…tapi kalau rasa2 duit tu banyak dan tak tahu nak dibelanjakan macam mana…bolehla pi slim world ke..marie france ker....…Actually..banyak factor yer menyebabkan berat  badan lambat turun…kadar metabolism yg rendah..genetik..pemakanan tak seimbang. Walaupun breastfeed  dan memerlukan kalori yang tinggi..ini tak bermaknan anda boleh makan sesuka hati yer….,.Jadi..apa yang boleh saya suggest kepada anda?

1.       Lecithin-berfungsi memecahkan dan mencairkan lemak terutamanya kolestrol.Ia turut  membantu agar saraf otak menghasilkan kolin dan kolin sangat penting membantu otak menerima data dengan lebih lengkap serta untuk kita lebih mengingat.Choline & lecitin menguatkan selaput sel-sel neuron dan semua sel-sel tubuh badan kita.

2.       Omega ~bukan sekadar tinggi kandungan DHA,EPA yang bagus untuk perkembangan otak....tapi turut membantu memecahkan lemak

3.       Energizing Soy Protein ~ESP Shaklee ni membekalkan tenaga berterusan,low fat ,tanpa laktos,kolestrol,bebas caffein,....As a matter of fact sifat semulajadi protein ni memberi rasa kenyang dan mengurangkan selera makan.....jadi memang bestlah ESP ni sebab ia turut membantu pengeluaran susu...boost milk production..berdiet tanpa menjejaskan pengeluaran susu okay...

4.       Vitamin B  & C  ~refer artikel sini tentang vitamin B dan C yg membantu mengawal berat badan sebenarnyer

5.       Fiber Unflavored~serbuk serat semulajadi tanpa perisa,fat free and cholestrol free..rich in vitamin C.Memberi rasa kenyang dan membantu melancarkan sistem penghadaman tanpa menganggu milk production.

6.       Alfalfa…~raja segala tumbuhan.dalam bentuk tablet.bukan sekadar berfungsi sebagai milk boster..tetapi turut membantu dalam pelancaran sistem penghadaman.. (ada yg comment berat turun mengambil alfafa..tetapi kene consistent dan istiqamah)

Sebenarnya supplemen2 yang disyorkan ni memang dah siap ada pun dalam Trial Pack Set B kecuali ESP dan Fiber Unflavored didalam bentuk serbuk..Omega dan Lecitin juga perlu dibeli berasingan..just add on for trial..

Dan oh yerr..Lecithin..ianya tiada didalam set Breastfeeding....saya jarang menyentuh tentang lecithin...Bolehkah ibu menyusu mengambil lechitin? Jawapannya boleh. Ia tidak memudaratkan baby......Tahukah anda...Lecitin diperlukan untuk menghasilkan bahan kimia yang dipanggil "bile" daripada kolesterol."Bile" amat penting untuk proses penghadaman dan memang boleh rasa dibahagian perut sedikit kempis...Cuma add on RM15 untuk 30biji Lecitin...murah bukan..


Nah..sekarang pilihan di tangan anda..saya dah beri option2 berdasarkan pengalaman saya dan rakan2 shaklee yang lain.....kerana saya yakin ,sesetengah ibu yang kadar metabolism rendah…memerlukan booster untuk membantu dalam mengawal berat badan sepanjang penyusuan.InsyaAllah dengan pengambilan makanan seimbang dan supplemen yang bersesuaian..pasti takkan mengganggu proses  penghasilan susu..seterusnya dapat mengawal ..berat badan...anda pasti mampu... ...anda yang sudah berhenti menyusu pun amat digalakkan mengambil apa yang dicadangkan di atas..

kredit *  cery 

13 kelebihan LECITHIN yang anda perlu tahu...

Lecithin antara vitamin glemer dikalangan mereka yang nak kurus...kerana ia berfungsi untuk memecahkan lemak... tetapi rasanya ramai tak tau yang ia sebenarnya berfungsi lebih dari itu....

kredit * cery


Sekilas fakta: Lecitin itu sendiri adalah lemak.. FAT??..oppss.Lecitindinamakan "pengemulsi semulajadi" kerana ia mempunyai kesan melekat kat lemak....dalam perkataan ringkasnya,ia menyebabkan lemak tu terapung kat dalam darah...dan seterusnya mencegah lemak dari melekat kat dinding membrane.. Lecitin tak boleh dihasilkan oleh badan tetapi ianya sangat diperlukan oleh bdn .. contoh buat kek...yg basic tu mcm tepung gula telur..kalo dak..tak jadi kek tu..haa gitulah.Lecitin boleh diperolehi melalui kuning telur, jagung, soybeans ...dan tahukah anda ~ Soybean Lecithin is the richest cholesterol-free source of lecithin...dan yang menariknya..Lecitin Shaklee adalah bersumberkan dari soybean... i likeee...Dan tgh2 mlm ni saya nak share 13 kelebihan tentang Lecitin yang anda perlu tahu.,.
  1. Lecitin bertindak sebagai pelarut utk kolestrol,triglycerides dan lemak2 yg lain.Sebab tu ia membantu mencegah penyakit2 seperti high blood pressure,stroke,heart disease, arteri yg mengeras ... Malah sesetengah pakar mengesyorkan pengambilan up to 6000-7000mg sehari jika berhadapan dgn masalah kesihatan yg sebegini
  2. Kenapa org yang nak kurus suke lecitin?Sebab ia bertindak mengemulsikan lemak (ayat simplenye..ianya memecahkan lemak)..Tahukah anda..Lecitin mampu membakar lemak lebih cepat jika disertakan dengan senaman yang bersesuaian... Pengambilan Lecitin 4000mg sehari pasti membuahkan hasil yang diidamkan.
  3. Lecitin memainkan peranan utama dalam penyerapan zat2 penting dari saluran darah ke dalam sel2 bdn..Tanpa lecitin yg mencukupi..membran sel akan mengeras dan seterusnya menyukarkan proses penyerapan....Banyak faktor seperti bahan2 kimia daripersekitaran yg tercemar,bahan2 metal,dadah,food additives, pesticides, etc.. semuanya menyebabkan membran sel mengeras yang mana pastinya menyukarkan proses penyerapan zat2...jadi dgn cara menambahkan pengambilan Lecitin ,pasti ianya keputusan yg bijak.,
  4. Lecithin membantu mengurangkan atau mecegah penyakit berkaitan hati....
  5. Lecitin merupakan sebahagian dari unsur yang mengelilingi fibersaraf.Tanpanya,fungsi saraf ni kurang efisien. Sebab tu mereka2 yang menderita akibat multiple sclerosis, fibromyalgia, tekanan, PMS, dapat merasakan kesan yang positif apabila mengambil lecitin
  6. Lecitin membantu sistem imunisasi dengan membalut sel darah merah kita dan seterusnya memberi perlindungan dari serangan virus,germs,bakteria.Disamping itu, struktur lecitin itu sendiri melindungi sel dari teroksida
  7. Lecithin juga dikenali sebagai makanan otak dan saraf.Ia membantu sel otak berkembang,penting dalam transmisi saraf impuls dalam otak dan memainkan peranan dalam neuro transmitter(berkaitan short term memory) . Lecitin dipercayai mampu mengurangkan atau mencegah senility (nyanyuk) atau Alzheimer's disease. Malah sesetengah pakar menyarankan pengambilan 7000mg sehari utk memulihkan sistem ingatan...
  8. Lecithin juga dikatakan sumber hormon neurotransmitter dimana ia menggalakkan proses tidur.Kekurangan hormon ini dikatakan punca insomnia..
  9. Lecitin adalah asid lemak perlu yang penting dalam penjagaan paru2 kerana kebolehannya mencairkan mukus dan mencegah iritasi .Dan sebab itulah ianya berguna bagi2 mereka2 yg ada alergi,hay fever,asma,bronkitis dan emphysema
  10. Lecithin bertindak sebagai pelincir bagi joint(sendi2) dan membantu dalam penjagaan tisu buah pinggang as well as the sistem penghadaman.
  11. Lecithin adalah zat utk kecantikan.. ianya perlu dalam menghasilkan rambut yg sihat..cantik berkilat,kulit yang lembut gebu dan juga dalam mencegah eczema.
  12. Lecithin diperlukan dalam penghasilan pelbagai hormon seperti epinephrine, .Sebab tu ianya amat berguna dalam mengurangkan atau mencegah PMS dan gejala2 menopause.
  13. Lecithin, bersama unsur2lain digunakan utk membuat BILE.. Bile ni fungsinya plak mencairkan lemak dan ..Pengemulsian ini memudahkan penyerapan zat2 seperti vitamin A,D,E dan K ke dlm badan

*Sebiji lecitin Shaklee mengandungi 530mg of Lecitin..jadi kiralah sendiri yer brapa biji anda perlu mkn sehari.. :-)

DEMO : Bagaimana Lecithin membantu dalam penurunan berat badan?

ader dua orang opismate saya yg sedang mengamalkan lecithin .. dalam masa seminggu mmg mereka berpuas ati dengan tindak balas lecithin nie.. so ari nie saya nak tunjuk demo lecithin bekerja.. hehehe

kredit * kak N

Jika customer datang ke rumah...memang senang nak tunjuk demo Lecithin dan bagaimana ianya berfungsi. Namun untuk tidak menghampakan mereka yang tidak dapat datang ke rumah...inilah gambar yang ibu snap untuk tatapan semua.

Mula-mula, ibu tuangkan minyak ke dalam gelas yang berisi air. Seperti yang kita sedia maklum bahawa minyak mempunyai ketumpatan yang lebih rendah dan ia sama sekali tidak akan larut di dalam air.


Pandangan dari sudut sedikit jauh.



Ibu cuba kacaukan minyak tersebut dengan air namun hasilnya molekul minyak akan tetap bersatu semula.


Kemudian, ibu pecahkan 2 biji Lecithin di dalam gelas tersebut.


Setelah dikacau, inilah hasilnya.



Molekul minyak kelihatan terurai.



Apabila keadaan ini berlaku, minyak atau lemak di dalam tubuh lebih mudah disingkirkan. Ini baru dengan 2 biji Lecithin. 

Lecitihin sangat membantu dalam program pengurangan berat badan kerana sifatnya yang boleh memecahkan lemak. Namun kita perlu pastikan kita mengambil fiber dalam  diet menu harian agar proses pembuangan lebih lancar.
Lecithin selamat diambil oleh ibu yang sedang menyusukan anak danmereka yang khuatir dengan masalah kolestrol.
Jika anda adalah antara golongan yang prihatin dengan kesihatan anda..buatlah pesanan sekarang!

** Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Sebarang Pertanyaan dan harga istimewa boleh hubungi/sms saya di talian 019 6550049 Siti Rozita Othman

SALAM SAYANG
UMMI DAMIA ALIAH

0 comments:

Catat Ulasan