Home » » APA ITU (PENYAKIT) SLE

APA ITU (PENYAKIT) SLE

Written By www.ummisihatcantik.com on Isnin, 12 Disember 2011 | 1:43 PTG

Assalamualaikum.

entry ni saya copy dari mommy Hadhatina.maklumlah saya ni masih baru dalam dunia vitamin ni.Jadi selalu saya masuk blog otai-otai ni untuk tambah ilmu.seronok sebenarnya , macam2 perkara boleh kita tau.Dari segi penyakit dan cara merawatnye dengan vitamin.

 terima kasih mommy.

APA ITU (PENYAKIT) SLE?


Selamat pagi semua.
Alhamdulillah .. pagi ni saya rasa lebih sihat daripada semalam. Bukan apa, semalam seharian saya mengalami sakit kepala yang teramat sangat di bahagian belakang kepala. Macam nak demam pun ada. Dengan hidung dan mata yang ‘panas’ .. fuhh! Menduga IMAN sungguh!
Syukur pagi tadi masa nak bangun bersahur dalam pukul 4 pagi dah lega. Cuma kurang selesa tang mata dan hidung agaknya. ALLAH nak ampunkan dosa-dosa kecil agaknya. Atau mungkin ada rezeki besar nak masuk lagi (ameen).
Pagi ni saya nak share mengenai SLE atau nama panjangnya Systematic Lupus Erythematosus. Seringkali kami (Euphoria) mengingatkan kepada mereka yang ada SLE ini supaya tidak mengambil alfalfa (kerana alfalfa boleh mengaktifkan sel-sel SLE dalam tubuh penghidap). Jika mereka ibu menyusu, bolehlah digantikan dengan ESP.
Secara ringkas, saya sering menjelaskan kepada customers saya SLE ialah sejenis penyakit auto-immune, yang mana, antibodi yang sepatutnya bertugas untuk melindungi tubuh seseorang itu berubah memakan diri penghidap SLE itu pula. Even (menurut teman saya Iffah) memberitahu, at certain stage, ketika hamil, bayi yang dikandung juga boleh dianggap bendasing oleh tubuh gara-gara SLE.
Okeh! Nak tahu lebih lanjut kan? Jom baca perkongsian MamaAna mengenai SLE. Credit to MamaAna



Awalnya ia dikenali sebagai 'butterfly rash' yang mana ia bukan melibatkan kepada bahagian kulit sahaja tetapi turut melibatkan organ dan sistem badan yang lain. Disebabkan itu ia digelar SLE (Systematic Lupus Erythematosus) atau sering kali digelarpenyakit seribu wajah.
Apakah SLE?
Ia terjadi akibat kecelaruan sistem ketahanan tubuh badan atau rangkaian sel dan organ yang bertindak melindungi tubuh daripada serangan benda asing. Sistem ketahanan tubuh badan akan menghasilkan antibodi apabila ia mengesan mikroorganisma kuman yang masuk ke dalam tubuh. Antibodi ini akan bertindak mempertahankan tubuh daripada serangan jangkitan kuman berkenaan. Bagi pesakit SLE antibodi yang dihasilkan untuk melindungi tubuh badan ini sebaliknya menyerang sel-sel tubuh sendiri. Mana-mana organ dalam tubuh pesakit boleh diserang, menyebabkan pesakit menunjukkan gejala yang berbeza-beza apabila melibatkan ke semua organ terutama sendi, buah pinggang, kulit, sistem darah dan sistem saraf.
Adakalanya doktor sukar mengesahkan penyakit ini kerana wujudnya unsur-unsur penyamaran. Misalnya salah satu siptomnya ialah sakit sendi sedangkan ada banyak lagi penyakit lain yang turut menyebabkan sakit sendi dan untuk mengesahkan pesakit ini, pesakit yang sudah menampakkan siptom perlu menjalani ujian darah antinuklear antibodi.
Pesakit SLE biasanya terdiri daripada wanita yang berumur 20 - 40 tahunMereka biasanya mengalami kesakitan sendi dan kulit namun masalah ginjal iaitu bengkak kaki sebab kehilangan protein melalui ginjal turut berlaku. Nisbah adalah 9 wanita kepada 1 lelaki dan lebih kurang 90% penghidap SLE adalah wanita. Ia mungkin ada kaitan dengan estrogen. Walaubagaimana pun, ia sukar disahkan dalam masa yang singkat, penyakit ini bukanlah penyakit keturunan kerana peratus kebarangkaliannya agak rendah dan penurunan penyakit SLE ini melalui ibu ke anak walaupun berlaku tetapi agak jarang.
Pesakit SLE dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan yang boleh mengawal sistem imun badan. Kebanyakan ubat yang diberi adalah ubat stereoid yang bertindak mengawal SLE. Akan tetapi penggunaanya perlu dikawal kerana kesan-kesan sampingan yang tidak diingini terutama penggunaannya yang banyak dan lama. Pesakit juga akan dirawat dengan ubat-ubatan pengawalan sistem imun yang lain supaya dos steroid ini akan dapat dikurangkan. Proses kehamilan pesakit SLE hanya dibenarkan jika pesakit SLE dapat dikawal.
Antara gejala-gejala SLE
  • ruam pipi (malar rash)
  • ruam merah pada kulit (discoid rash)
  • peka terhadap cahaya (photosensitivity)
  • luka sekitar mulut (oral ulcers)
  • artitris (radang sendi)
  • radang pada selaput sereus (serositis)
  • kelainan pada ginjal (renal disorder)
  • kelainan fungsi saraf (neurologic disorder)
  • kelainan darah (hematologic disorder)
  • kelainan pasa sistem kekebalan tubuh (immunologic disorder)
Buat ibu-ibu yang menyusu yang mempunyai SLE anda tidak boleh mengambil alfafa.

Diharapkan, sedikit perkongsian daripada saya pagi ini membantu anda untuk memahami apa itu SLE.
InshaALLAH, saya akan usakan mencuri sedikit masa untuk berkongsi kisah Iffa, salah seorang teman kami di Euphoria tentang SLE dan Vivix. Saya yakin anda pasti teruja. InshaALLAH Smile

Testimoni Pesakit SLE ~ Tak Boleh Makan Alfalfa Bukan Halangan Menyusukan Anak

terharu saya membaca entry kak cery kali ni .. mengenai perjalanan penyusuan seorang ibu yang menghidap penyakit SLE. 

okey, before saya proceed, meh la saya brief sikit pasal penyakit SLE (Systemic Lupus Erythematosus) :
Merupakan satu penyakit kronik yang berlaku akibat kecelaruan sistem pertahanan tubuh (auto imun). Sistem pertahanan tubuh merupakan rangkaian sel dan organ yang bertindak melindungi tubuh daripada serangan benda-benda asing. Sistem pertahanan tubuh akan menghasilkan antibodi apabila ia mengesan organisma yang masuk ke dalam tubuh. Antibodi ini akan bertindak mempertahankan tubuh daripada serangan jangkitan organisme berkenaan. Walau bagaimanapun, bagi seorang pesakit SLE, antibodi yang terhasil telah bertindak menyerang selsel tubuh sendiri. Kecelaruan sistem pertahanan tubuh ini menyebabkan penghidapnya terpaksa berdepan dengan gejala yang berbeza-beza.

ringkasnya, pesakit SLE ni imun badan yang sepatutnya protect tubuh badan diorang yang makan diri, dan dikatakan tiada penawar bagi penyakit ini. pesakit SLE ni terpaksa bergantung dengan steroid sepanjang hayat mereka.

credit to kak cery ~*
"....Saya adalah pesakit SLE. Symptom SLE menyerang semula 2 minggu selepas saya melahirkan anak sulung saya, Faheem. Dosage intake steroid saya telah dinaikkan dari 10mg/sehari kepada 50mg/sehari. Kesan pengambilan steroid bukan sahaja dirasai oleh saya malah turut menjejaskan baby Faheem, Atas nasihat dari Paed, saya diminta agar mengurangkan penyusuan badan, dalam erti kata lain, mula memberi formula milk kepada baby Faheem.

Hanya Allah yang tahu, bagaimana sedihnya saya tatkala mendegar kata-kata Paed, tapi saya tak bolehla selfishkan? Jika susu badan saya memudaratkan baby Faheem… Maka, saya akur dengan saranan Paed dan Alhamdulillah baby Faheem kembali pulih. Akibat dari itu, susu badan saya semakin berkurangan. Apabila mula berkerja, saya pump susu untuk membuat stock baby Faheem. Tapi alahai sedihnya apabila setiap kali pump, 1/2 –1 oz saje yg saya dapat. Macam2 petua saya dah cube, bila di makan/minum bertambah susu tapi bila berhenti, susu berkurang.

Alhamdulillah Allah pertemukan saya dengan 2 insan yang istimewa, kedua2nya rakan sepejabat saya (Seorang LC, Seorang Independent Distributor Shaklee). Byk ilmu yg saya peroleh dari mereka. Tips2 dlm persediaan untuk breastfeeding. Cara yang betul untuk pump susu dan pelbagai lagi… Tapi yang paling berharga bagi saya...apabila diintroduce oleh K.Cery dgn Set B Trial Pack Shaklee. Mula2 mmg rasa mcm x percaya, tapi Allah gerakkan hati saya untuk mecuba. Dalam case sy ni special sikit, saya x ble consume Alfalfa kerana pesakit SLE tidak digalakkan mengambilnya, jadi saya tukarkan dengan OsteMatrix. K Cery juge, suggest utk sy ambil ESP bg bantu produktiviti susu disamping meningkatkan energy (yelah keje as jurutera ni, mmg perlu super duper extra energy).

Alhamdulillah, saya amat berpuas hati. Minggu pertama selepas consume Trial pack+ESP, susu utk baby Faheem makin pekat, masa baby Faheem menyusu pun makin singkat (Bila susu pekat, baby kita cepat kenyang). Hari demi hari, berkat istiqamah dlm memastikan sy pump 3/4 kali di office + 1/2 kali dirumah malam hari dan juge berterusan consume trial pack Shaklee+ESP, production susu sy semakin meningkat...dari 1oz, 5 oz, 8 oz dan siapa sangka sy berjaya pump sehingga 17-20 oz sehari. Alhamdulillah. …syukur kepada Allah s.w.t..Kerana berpuas hati, saya continue ambil Full Pack, membeli Full Pack Shaklee adalah tindakan yang bijak selain mendapat hasil yang positif, ia lebih menjimatkan kerana dijual pada harga Distributor(15% Less) dan boleh di ambil untuk tempoh 4-6 bulan. Sehingga kini, saya masih lagi mengambil supplemen Shaklee kerana saya yakin dengan anugerah dan kelebihan yang Allah berikan kepada Shaklee product akan merubah tahap kesihatan saya menjadi lebih baik. InsyaAllah."
segala yang terbaik buat iffa. no pain, no gain ~ bukan mudah kan? tapi kesusahan itulah pahala yang membawa kita ke syurga inshaALLAH ..

lots of love,


Sebarang pertanyaan sila hubungi saya
019 655 0049 Siti Rozita Othman
SID Melaka,  Seluruh Malaysia dan Indonesia


Salam Sayang
Ummi Damia Aliah

0 comments:

Catat Ulasan